Hallå dietisten!

Ät minst fem portioner frukt och grönsaker varje dag, ju mer desto bättre säger Anna Jörnvi, dietist med masterexamen i kostvetenskap.

På Säsongens bästa är vi väldigt glada över att få samarbeta med Anna som är proffs på sambandet mellan maten och vår hälsa. I denna intervju berättar hon bland annat om negativa trender i barns och ungas matvanor, hur skolmaten enligt lag ska vara näringsriktig och varför just kålen är så bra för oss.

– Allt som vi dietister förmedlar ska vara väl grundat i forskning och det finns otroligt mycket forskning kring sambandet mellan hälsa och grönsakskonsumtion. Det är så fint att få vara med och bidra i det sammanhanget. Tyvärr visar Livsmedelsverkets stora matvaneundersökning* att barn och unga idag äter alldeles för lite frukt och grönsaker, och istället för mycket rött kött och charkuterier, säger Anna. Det är ett problem då det finns övertygande forskning som visar hur detta kostmönster ökar risken för vanliga folksjukdomar som hjärt-kärlsjukdom och cancer.

FN: s generalförsamling har utsett 2021 till det internationella året för frukt och grönsaker**, både ur klimat- och hälsosynpunkt. När det gäller hälsan tar de upp risken för de sjukdomar som Anna nämnde ovan. FN skriver att frukt och grönsaker som är rika på A-vitamin, kalcium, järn och folsyra stärker barns immunförsvar och skyddar mot sjukdom.
De tar även upp betydelsen av att äta frukt och grönt för att minska risken för fetma och att det finns en koppling mellan att äta sju-åtta portioner frukt och grönsaker om dagen och lägre risk för depression och ångest.

Anna kommer in på föräldrarnas viktiga roll. Forskning har tydligt visat hur viktiga föräldrarnas egna matvanor är för barn och ungdomars matvanor.
– Vuxna har ett stort ansvar att hitta attraktiva sätt att servera bra mat, de sätter normkulturen hemma. När det gäller frukt och grönt handlar det om att ha färsk frukt hemma eller kanske skalade morötter som är lätt att ta som mellanmål. Tyvärr finns det många familjer som inte tycker sig ha råd att köpa bra mat, medan andra inte har kunskapen om vad som är viktigt att få i sig. Det är inte heller alltid så lätt som stressad förälder att hinna med, säger Anna.

Men allt hänger inte på föräldrarna. Det finns spännande forskning som även visar hur barn påverkar andra barn. Om flera kompisar i skolan äter broccoli ökar sannolikheten att barnet som är skeptisk till just broccoli hemma vågar prova i sällskap med andra barn.

Vad tycker du om skolmaten då?
– Jag tycker att vi i Sverige ska vara stolta över att alla barn i grundskolan erbjuds ett lagat, mättande och hälsosamt mål mat om dagen. Enligt skollagen ska maten vara näringsrik och motsvara ungefär 30 procent av barnens energibehov. Tyvärr är det lite av en jargong att klaga på skolmaten. Visserligen var det några år sedan jag gick i gymnasiet i Lund men jag tyckte om skolmaten där. Min syster gick gymnasiet i Malmö och där var maten ännu bättre med fler valmöjligheter så att det alltid fanns något som passade. De hade även en riktigt bra salladsbuffé, säger hon.

Har du något bra vardagstips med grönsaker?
– Kål är bland det bästa vi kan äta! Det är billigt och hälsosamt med ett högt kostfiberinnehåll som gynnar de goda tarmbakterierna. Och det finns så många goda kålsorter, all kål är bra.
Så här års gör jag gärna en vitkålssallad med rivna morötter och en dressing på rapsolja och äppelcidervinäger. Den håller sig fint i kylen i minst tre dagar, säger hon och fortsätter; att ha en färdig kålsallad i kylen är verkligen tidsbesparande för personer som känner att de inte har tid att fixa med grönsakerna när maten ska stå på bordet.
Fler tips från Anna om hur vi kan få barn och unga att äta mer frukt och grönt väntar framöver. Ett gott råd på vägen tills dess: Försök att samtala om 5 om dagen hemma vid middagsbordet.
Finns det några favoriter eller mindre goda grönsaker som man ändå kan tänka sig att prova?

*http://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa–miljo/matvanor—undersokningar/riksmaten-ungdom
** http://www.fao.org/fruits-vegetables-2021