Rödkål

"Visste du att rödkål innehåller indoler? Det är fytonäringsämnen med hälsosamma egenskaper."

Historia och egenskaper
Under vinterhalvåret kan vi glädjas åt har vi stor tillgång till olika kålsorter här i Sverige. En av de vanligaste är vitkålen som har en nära släkting: rödkål. Dessa fantastiska blad som har knutit sig till ett fast huvud finns att tillgå under större delen av året. Ursprunget för kålen är inte helt klart men man vet att den användes flitigt av romarna.

Användning
Rödkålen är riktigt god att woka. Ät den gärna rå i sallad, då passar det bra att använda osthyveln eller en mandolin för att få tunna strimlor. Blanda gärna kålen med en god olja, lite pressad citron och salt för att få en enkel men nyttig vardagssallad. Vill man krydda mer är det gott med senap och honung, båda är fina smaksättare till kålen. Låt dra i kylen en stund så mjuknar salladen.
Tips: Gör en rejäl sats rödkålssallad med en lätt citrondressing och ställ i kylen. Ta

Näring
Vitkål har läkande funktioner i kroppen och kan förebygga en del cancerformer och hjärt- kärlsjukdomar. Det beror bland annat på att den innehåller indoler, en sorts fytonäringsämnen men även dess rika innehåll av C-vitamin och fibrer. Vitkål är även rik på folsyra, järn och kalium. Kalium kan hjälpa till att sänka högt blodtryck.

Svensk säsong
Rödkål finns svenskodlad från augusti till december men rödkålen har god hållbarhet och finns numer ofta en bit in på våren.

Plus för svenskodlat
Svensk kål är klimatsmart och supernyttig mat som vi har tillgång till olika sorters kål  hela året.

Förvaring: Alla sorters kål ska förvaras så kallt som möjligt, helst vid bara någon plusgrad och inte varmare är +4°C. Luftfuktigheten ska vara hög, så täckande plastfilm eller plastpåse rekommenderas för att skydda mot uttorkning, såvida det inte rör som om hela vit- eller rödkålshuvuden.