Näring i tomater

"Tomater är en rik källa till många näringsämnen, inte minst lykopen som är en viktig antioxidant"

Tomaten innehåller bra med vitaminer och mineraler och det finns flera ämnen i tomater som har visat sig kunna hejda cancerfrmkallande processer i kroppen. Den har ett rikt innehåll av vitamin C, folsyra och andra antioxidanter som karotenoider, framförallt lykopen, men även betakaroten och lutein. I olika studier har karotenoider visats ha en koppling till minskad risk för olika cancerformer och hjärt- och kärlsjukdomar.

Epidemiologiska studier har särskilt visat på förebyggande effekter av lykopen mot prostatacancer. Samtidigt har lykopen en solskyddsliknande effekt på hud.

Lykopen klarar väl uppvärmning och finns kvar i tomatprodukter som värmebehandlats vid matlagning. Fler studier visar att upptaget är minst lika stort från ketchup och tomatsås som från färska tomater. Men lykopenupptaget från färska tomater ökar tillsammans med något fett i måltiden.

I tomater finns det också betakaroten, askorbinsyra och tokoferoler, vilka alla är känsliga vid upphettning och förstörs lätt.

Tomatens innehåll av kostfiber är inte att förakta.

Ett viktigt mineral är kalium och det finns också i tomater. Kalium bidrar till att sänka blodtrycket vilket minskar risken för hjärtinfarkt. Kalium är också nödvändigt för vatten- och syrabalansen, för nervfunktionen och för tt njurar och muskler ska fungera normalt.

 

Källor: Göran Pettersson, Chalmers, Grönsaker naturligt läkande, Näring & hälsa, Ulla Johansson.