Kräftkalas med septembergrönt

Sensommaren och hösten är bästa kräfttiden men det är också då som det skördas alla sorters grönsaker i våra svenska odlingar. Nu är det verkligen grönsakstid!

Nyskördade grönsaker från svenska trädgårdar är inte bara goda utan fulla av näring. Fänkålen är t ex rik på C-vitamin, järn, karoten (som omvandlas till vitamin A) och många fler nyttigheter. Kålsorterna som broccoli och blomkål ger mycket kalcium men också C-vitamin, karoten och fler antioxidanter. Frossa nu när de är som allra bäst.

Blomkålen är mjäll och mycket god att äta rå. Broccolin är en favorit hos många. Bäst blir den om man kokar den så kort tid att man inte tror att den är klar. Dela den i små buketter och ångkoka ett par minuter. Fänkålen har blivit en uppstickare på senare år, inte minst tack vare dess lite kryddiga smak. Att den dessutom har otroligt fina näringsvärden gör den bara ännu godare att äta ofta!

Duka upp ett stort fat med kräftor och garnera med krondill till ett vackert blickfång på bordet. En härlig paj med broccoli blir mycket uppskattad som tillbehör. Skålar med sallader är också alltid rätt och riven blomkål och mandel i salladen blir säkert en överraskning liksom fänkålssalladen med senapsås och krispigt äpple.